donderdag 15 juli 2010

001 (160) | 'FLICKR' ... INSPIRATIE ... VENSTER OP DE WERELD ...

Sinds ik in september 2008 aan de academie in Heusden-Zolder begon te schilderen heb ik deze periode ervaren als een nieuw hoofdstuk in mijn leven. Ofschoon ik het jaar voordien met pijn in het hart afscheid had moeten nemen van mijn job van leraar 'plastische opvoeding' en 'esthetica' in het secundair onderwijs, en gedurende maanden fysiek en mentaal het spreekwoordelijke 'zwarte gat' heb moeten ervaren, heeft het 'schilderen' een positieve kentering in mijn leven teweeg gebracht. Het is een deel van mijn leven geworden waarvan ik eorm kan genieten.

Na een eerste jaar van kennismaken, luisteren, kijken, leren, opdrachten uitvieren, proberen, vallen en opstaan, materialenkennis, technieken ... is het voorbije tweede jaar één grote ontdekkingsreis geweest die ik bij momenten nogal intuïtief doorgezet heb, en waarbij ik meermaals aangenaam, en soms ook wel met ongeloof, verrast ben geworden door de resultaten. De stimulerende coatching van de lesgevers, de aanmoedigingen van collega's, en de steun van mijn gezin hebben mij geholpen om, ondanks alle gezondheidsperikelen, deze ontdekkingsreis in de wereld van het 'schilderen' verder te kunnen zetten.

Er zullen tot nu weinig dagen zijn voorbijgegaan waarop ik niet met schilderen of met aanverwante kunstzinnige dingen bezig ben geweest, ook al was het maar in gedachten. Mijn manier van kijken naar de dingen is ook veranderd, is gedetailleerder geworden. Voortdurend ben ik ook op zoek naar inspiratiebronnen, naar opstapjes voor mijn schilderingen. Zo speur ik in de krant, turend tussen bijna gesloten oogleden, naar foto's die mij opvallen door kompositie, kleur, vorm. Ik knip ze uit, draai ze, zet enkele schetsmatige lijnen met houtskool op een doek, en vertrek voor een schildertrip die steevast telkens uitmondt in een totaal ander en nieuw abstract beeld. Zo speur ik ook bijna dagelijks op het internet naar beelden die mij raken.

En zo ontdekte ik een dik jaar geleden de site 'flickr' (*)

Het is ongelooflijk welke prachtige foto's ik bijna dagelijks op deze site ontdek. Ik plaats deze parels van schoonheid dan in galeries, zodat ze altijd kan terugvinden om te genieten van de schoonheid van vormen, kleuren, composities, details, variaties, fascinaties, ... en ze kan delen met anderen. En zo ben ik ook in contact geraakt met andere flickrleden : kunstenaars, schilders, fotografen, kalligrafen, ... 'flickr' is één van mijn vensters op de wereld geworden ...

Ik haal o.a. ook inspiratie uit favorieten die ik selecteer uit duizenden foto's op de site 'flickr' - Take a look at my favorites for what ispires me !

Ook het bijna dagelijks raadplegen van de recentste uploads van mijn contacten of van de groepen waarbij ik me heb aangesloten, geven invulling aan mijn dorst naar een zo groot mogelijke absorptie van impressies, ideeën, technieken, beeldaspecten, ... - Take a look at recent work by my contacts






(*) Flickr is wereldwijd één van de meest populaire websites voor het delen van (digitale) foto's. Wellicht is 'flikr' niet
de allergrootste, maar het behoort wel tot één van de meest bekende fotosites ter wereld en één van de meest gebruikte online fotoalbums. Iedereen die een account heeft bij 'flickr' kan kan daarop zijn/haar foto's beheren en anderen al of niet deelgenoot daarvan maken. Je kan de website dus beschouwen als een megagrote opslagplaats voor foto's. Met 'flickr' kun je behalve foto's opslaan nog een heleboel andere dingen zoals foto's sorteren, foto's zoeken, foto's delen, commentaar geven op andermans werk of ontvangen op je eigen foto's, je aansluiten bij een groep, ...
Aanmaken van een flickraccount ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten