maandag 26 juli 2010

002 (161) | INFERNO ... AL BIJ AL GELUK GEHAD ...

Vrijdag 23 juli 2010 beloofde een doordeweekse vakantiedag te worden met in de namiddag een toch wel enigszins saaie tourrit met een bijna voorspelbare massasprint en winnaar. Iets voor 18 uur heb ik toen de televisie uitgezet, en ben ik naar buiten gegaan. En vanaf dat moment veranderde het alledaagse in schrikwekkende visioenen, en de vakantietraagheid in een omschakeling naar een snelle 'automatische piloot'.
Ik had een brandgeur waargenomen en een luid gesis alsof er ergens iemand met een gasbrander een roofing dak aan het repareren was. Ik wandelde de tuin in, draaide me om en overzag de daken van buren en van ons huis. En toen zag ik op het dak van de achterbouw van de buurvrouw vlammen en pekzwarte rook. En dit werd snel erger. En toen kwam mijn 'automatische piloot' in actie. Ik ben beginnen roepen 'brand, brand, brand, bel de brandweer!' en ons huis binnengelopen, de straat op gelopen, de buurvrouw gearlarmeerd en ook de buurvrouw van mijn buurvrouw, de auto gaan verplaatsen, binnen in huis deuren gaan dichtdoen, stekkers uit de stopcontacten gaan trekken, ... Na een half uurtje ongeveer is dan de brandweer gearriveerd. Die was onderweg even opgehouden door een ongeval met een vrachtwagen die dwars over de weg stond. En dit oponthoud bleek achteraf misschien slachtoffers voorkomen te hebben, want toen de brandweerlieden uit hun wagen stapten ontplofte met een enorme knal en luchtverplaatsing een gasfles. Zouden er dan toch engelbewaarders zijn? Ach, ik geloof er niet in, maar laat de mythe van de beschermengel maar blijven voortleven.Friday, July 23, 2010, at 18.00 hours local time, a fire and a gas explosion has destroyed some rear outbuildings, the kitchen and many windows at our next-door neighbour. The 87 years old plucky lady is okay and meanwhile she’s staying at her daughters. The huge explosion also has consequences for our house: dust and left soot everywhere, broken doors, broken glass, holes in the roof of the garden house ... and also for my painter’s studio : window completely destroyed, burst ceiling , broken roller blinds, everything in the room moved and shaken, fire spots covering the floor, dust, soot, doors of closets breaking down … and the paintings … at first sight appeared to be hanged against the walls or stacked in a corner of the room … undamaged…a miracle … one painting always will remind me of this terrifying inferno ... I never ever want to go through this once more...(if not correct, I hope my English is communicative)

Nu zijn we een paar dagen verder. De brand en de ontploffing heeft bij onze buur de achterbouw , keuken en ramen vernield. De 87-jarige kranige buurvrouw stelt het goed en verblijft ondertussen bij haar dochters.



De enorme ontploffing heeft ook gevolgen gehad voor onze woning : stof en roetaanslag overal, vier kapotte deuren, glasbraak, gaten in het dak van het tuinhuis … en ook voor het schildersatelier : raam volledig vernield, plafond rondom gescheurd, rolgordijn stuk, alles verplaatst en door elkaar geschud, brandvlekken in de vloerbekleding , stof, roet, deuren van kasten stuk … en de schilderijen … leken op het eerste gezicht onbeschadigd tegen de muren te hangen of gestapeld te staan … een mirakel … één schilderij (centraal) zal mij altijd doen terugdenken aan deze schrikwekkende inferno … Nooit wil ik zoiets nog eens meemaken …


Geen opmerkingen:

Een reactie posten