woensdag 16 maart 2011

031 | DAAR IS DE LENTE ... 'ABSTRACT-E-44' ...


Toen we (mijn vrouw in ik) vorige week dinsdag, na het EMG-onderzoek en de consultatie op fysische geneeskunde, 's middags in het zonovergoten Leuven centrum een hapje gingen eten, was me het lentegevoel ook al overvallen. En een week later, gisteren, na een file met omleiding van 1,5 uur extra, en dan ook nog eens 1,5 uur wachtzaal in de afdeling dermatologie van St.-Rafaël Leuven, en na een kleine ingreep (wegsnijden van een verdacht donkergrijs/blauw huidvlekje) liepen we omstreeks 14 uur wederom door Leuven centrum, kwestie van het nuttige aan het aangename te paren. Het middagmaal in 'Notre Dame' was heerlijk. En op de 'Oude Markt' waren de honderden terrasplaatsjes allemaal bezet. Je zou warempel denken dat er op een dinsdagnamiddag geen les gegeven wordt of dat er veel gebrost wordt. En al dat volk, de zon, de zonnebrillen, de ontblote kuiten ... het deed me onwillekeurig denken aan 'Een vrolijk lentelied' van Jan De Wilde.



Les 47 van maandag 14 maart 2011

En de voorbije maandag werd ook kasteel Meylandt opgewarmd door een heerlijk lentezonnetje. Het leek me een eeuwigheid geleden dat ik nog geschilderd had. Ik had er nog een doek staan met een eerste magere laag en een summiere houtskool schets van een interessante kompositie. En dit werd uiteindelijk 'abstract-e-44'.
Een detail uit deze schildering vond ik wel de moeite waard, terwijl het eindproduct me echter niet de voldoening gaf die ik bijvoorbeeld wel ondervond bij mijn vorige schildering. Maar ach, is de weg naar het resultaat niet belangrijker dan dat resultaat? En die weg was interessant. Ik heb me nogmaals goed geamuseerd.


'abstract-e-44'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten