woensdag 26 oktober 2011

051 | OKTOBER = :-( NOVEMBER HOPELIJK :-) OF :-)) AFWACHTEN :-(?) ...

De voorbije maand oktober was er een met vele 'downs' en enkele 'ups'. Nadat ik de elfde les had moeten missen, volgden nu ook les 13 van donderdag 13 oktober, les 14 van maandag 17 oktober, les 15 van donderdag 20 oktober 2011. De laatste 7 weken ben ik elke week naar Gasthuisberg geweest, naar 'gastro-entro', naar hematologie' en naar het 'oncologisch dagcentrum'. Ik kan nu ook pochen met een wit polsbandje (van het 'gasthuisbergfestival'). En nu ik toch de luchtigere toer aan het opgaan ben, nog even vermelden dat ik bij een van mijn bezoeken daar een geneesmiddelenvoorschrift kreeg van dokter 'Goedgezelschap'. Prachtige naam, maar ik kan me voostellen dat die soms ook wel kan wegen door de verwachtingen die deze schept.
Het ijzertekort is ondertussen weggewerkt, en de hemoglobine staat nu op 12.9, een waarde die ik in jaren niet meer heb bereikt. En ik heb deze cijfers getest aan de realiteit, en op een namiddag het gras nog eens afgereden en in de tuin een beetje opgeruimd. Die paar uurtjes in de tuin deden me deugd en ik was achteraf niet vermoeid.
De enige die voor problemen blijft zorgen is mijn reisgezel 'Crohn' die ik bij momenten toch wel serieus verwens. Als 'Crohn' nu eens rustig zou kunnen indommelen, zoals hij vroeger gedurende jaaaaren heeft gedaan, dan zou dat voor mij een nieuwe hemel op aarde betekenen.
Laat mij nu maar terugkeren naar waar het in deze blog om gaat : het schilderen. Tijdens les 12 van maandag 10 oktober 2011 heb ik een 7e schildering gemaakt : 'abstract-65' of 'fiasco', want ik vond het maar niks. Ik voelde me al niet zo best, en met het schilderen lukte het ook niet. Opzettelijk heb ik uiteindelijk deze schildering afgewerkt met wat flashy kitscherige vlekken in het centrale vlak. En teleurgesteld heb ik het doek maar weggeborgen achter een tafel in het atelier. Ik wilde het een tijdje niet meer zien.

Les 16 van maandag 27 oktober 2011

Na een onderbreking van enkele weken ben ik dan vorige maandag opnieuw naar de academie gegaan. De zon en de omgeving fleurden deze zestiende schilderles in kasteel Meylandt heerlijk op. Omdat ik het (goede) voornemen had om stilaan ook thuis te gaan beginnen met schilderen, had ik twee grote (120cm x 80cm) doeken meegebracht om ze een eerste magere laag te geven. Deze eerste laag wordt steeds met veel terpentijn opgezet, en de penetrante geur die dat met zich meebrengt laat ik liever in de academie los (waar die geur trouwens omzeggens constant aanwezig is en ramen voor verluchting kunnen zorgen) dan thuis. Deze klus was snel geklaard.
En dan heb ik dat fiasco van les 12 terug op de ezel geplaatst, heb ik tussen mijn flickrfavorieten een geschikte afbeelding gezocht die mij de inspirerende kapstok zou leveren waarmee ik over het fiasco een nieuwe schildering kon plaatsen. En dan maar aan de slag ... schilderen ... even afstand nemen ... schilderen ... even ... En tenslotte werd het eindproduct misschien één van mijn kleurrijkste (aantal) werken. Naar een naam moest niet ver gezocht worden : 'De Stad'.
Dit werk was wederom anders dan al de voorgaanden. Ik ben er niet wild van, maar ja, oké, het mag er zijn.

'abstract-65'/'De Stad'


En traditioneel nog enkele details :

      


Geen opmerkingen:

Een reactie posten