dinsdag 16 oktober 2012

096 | SCHILDERING 4 ' DE MUIZENVAL ' ...

Les 12 van donderdag 11, en les 13 van maandag 15 oktober 2012 zijn meegevallen, in die zin dat ik niks heb geforceerd en telkens even na de pauze ben gestopt, heb opgeruimd, en rustig naar huis gereden ben, moe maar niet uitgeput, en met nog reserves om ook nog te genieten van de rest van de dag. En dat het schilderen dan ook nog steeds vlotter verliep was mooi meegenomen.

Zoals iemand inspiratie vindt in bijvoorbeeld landschappen, of stillevens, of misschien zelfs weerspiegelingen in een waterplas, zo is voor mij vaak de fotosite 'flickr' een bron van inspiratie en genot.

Ook voor schildering 4 gebruikte ik een foto als kapstok. De foto was opgebouwd uit meerdere lagen, en had als thema bruggen, spoorwegen, ... en sprak me erg aan omwille van de compositie, de contrasten tussen licht en donker, tussen gevuld en open, de kleurtonen, de ritmes, ...

En geleidelijk werden in het met houtskool getekende geraamte, op het doek, de vlakken ingekleurd met wederom een ander kleurengamma van hoofdzakelijk aardkleuren om te eindigen met enkele frisse rode accenten. En om het statische en herkenbare te laten verdwijnen heb ik tenslotte de schildering in verticale richting geplaatst, wat meteen de sfeer van het werk luchtiger maakte. En hoe ik erbij kwam, ik weet het zelf niet meer zo goed, maar het was o.a. de donkere vorm links beneden met die schuin oplopende zwarte strook, die mij de titel ingaf 'De Muizenval' ...


'De Muizenval' ('The Mouse-trap')
80 cm x 100 cm (31.50 in x 39.40 in)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten