vrijdag 26 oktober 2012

098 | IETS MINDER 'hoofd', IETS MEER 'handen' --> SCHILDERING 6 : 'JACHTHAVEN'

Les 16 van donderdag 25 oktober 2012

Ordelijk, netjes, afgelijnd, beredeneerd, overzichtelijk, evenwichtig, ... allemaal kenmerken die me in mijn leven steeds hebben vergezeld. In mijn schooltijd mochten mijn nota's en schriften steeds gezien worden.

En tijdens mijn hogere studies, tijdens mijn verblijf in het 'Provinciaal Studentenhuis' in Hasselt, werden geïnteresseerde ouders en studenten, die een rondleiding kregen, steevast langs mijn kot geleid. Ik had namelijk een constructie getekend om mijn bed hoger te plaatsen om zo meer ruimte te creëren voor een zithoekje met enkele kussens op de grond. En aangezien mijn vader zaliger meubelmaker was ...

En tijdens mijn loopbaan als leraar golden mijn zelf ontwikkelde puntenboeken, agenda's, cursussen, nota's ... als rolmodellen voor wat betreft orde, overzicht, ...

Maar toen vanaf 2002 Crohn het gezelschap kreeg van een reeks plagen die mijn gezondheid serieus ondermijnden, werd deze drang naar orde/overzicht/netheid/... bij momenten een keurslijf waarvan ik bevrijd wilde worden.

En ook in mijn schilderen spiegelt zich dat af, dat ordelijke, structurele, ... en bij momenten het losgooien van die ketens en het avontuur op zoeken :
  • minder 'HOOFD', en meer 'HANDEN'
  • minder 'PLANNING', en meer 'AVONTUUR'
  • minder 'ORDELIJKHEID', en meer 'IMPULSIVITEIT'
  • minder 'PRECISIE', en meer 'ACTIE'
  • ...

En deze 16e les ben ik aan schildering 6 begonnen zonder houtskoolschets, maar rechtstreeks met penseel en verf, en ik heb me eens goed laten gaan, en genoten van het buiten de lijntjes kleuren ... en blij verrast geworden door het levendige resultaat ...

'Jachthaven' ('Marina')
100 cm x 80 cm (31.50 in x 39.40 in)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten