dinsdag 8 januari 2013

104 | SALUT 2012 ... BETER 2013 ...

Het was van 26 november 2012, of dus 43 dagen geleden dat ik nog had geschilderd. Pogingen om thuis te schilderen mislukten en werkten demotiverend. De fysieke conditie was zodanig verslechterd dat het bij momenten ook mentaal (te) zwaar werd.

Zo zijn er de oogproblemen, die reeds een half jaar aanslepen door o.a. de wachttijden van maanden in de universitaire ziekenhuizen van Leuven, en die ondertussen steeds erger zijn geworden. Het beeld dat mijn linkeroog ziet wijkt totaal af van wat mijn rechter, gezonde, oog ziet, door vochtophoping centraal in het linkeroog door een gat in de gele vlek van het netvlies, tengevolge van cortisonengebruik dat echter onmisbaar is, zowel voor de darmproblemen van 'Crohn', als voor de cortisolproblemen van 'Addison'.

Andere bijwerkingen van cortisonen zijn o.a. de vochtophopingen in voeten, benen en aangezicht, en de echt wel flinterdunne huid die bij de minste tik een bloeduitstorting tot gevolg heeft en bij de minste wrijving scheurt met een wonde tot gevolg ... ambetant en vervelend en soms niet te doen ...

Maar erger is de alsmaar serieuzer wordende spierzwakte en de verzwakte zenuwsignalen, die mij danig beperken in mijn bewegingsmogelijkheden : door de knieën buigen is uitgesloten, zet me op de grond en ik geraak op eigen kracht niet meer recht, trappen maken zonder me aan een leuning naar boven te trekken lukt niet ... van 'neurologie' heb ik nog niets vernomen ivm gedane onderzoeken en bloedanalyses ...

2012 was globaal gezien toch wel zwaar met o.a. 26 trips naar Leuven (samen goed voor 3.848 kilometers extra op de kilometerteller) en de (hernieuwde) kennismaking met enkele nieuwe afdelingen zoals 'endocrynologie' en 'neurologie' ...

2013 mag met aandrang lichter worden, hoopvoller worden, beter worden ...

Les 31 van maandag 7 januari 2013

En na een inactiviteit van 43 dagen heb ik dan gisteren een poging ondernomen om in het kasteel de nodige inspiratie, steun en energie te vinden die het vlammetje opnieuw zou kunnen doen branden, zachtjes ... en ik ben er niet ingevlogen, maar ik ben er in gezweefd ... rustig, zonder druk ...

Het resultaat van gisteren namiddag in Meylandt waren twee nieuwe doeken met een houtskoolschets, klaar om donderdag geschilderd te worden, en een herwerking van de laatste schildering van vorig trimester, ook klaar om herschilderd te worden ...

    

Omstreeks een uur of vier ben ik begonnen met opruimen, om rond half vijf met een voldaan gevoel huiswaarts te keren ... blij dat het kasteel, zijn entourage, zijn bewoners en collega's mij hebben geholpen het vlammetje te ontsteken ... hopelijk kan ik het brandend houden ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten