woensdag 9 april 2014

140 | SCHILDERING 23 'VEDUTA' ... EN NOG EEN 8-TAL IN DE STEIGERS ...

De laatste tijd heb ik, naar mijn maatstaven, enorm veel tijd gespendeerd aan het schilderen, ondanks de krampen van vingers en handen, en ondanks de gezwollen voeten. En het gekke is dat met die gezwollen voeten de pijnlijke voeten zijn verdwenen, zodat ik al meerdere dagen en de voormiddag, en de namiddag heb geschilderd. En de soms hevige spierkrampen in mijn rechterhand noopten mij regelmatig linkshandig verder te schilderen, wat redelijk goed lukte. En door de 'serosa centralis' in mijn linkeroog gebeurde het schilderen hoofdzakelijk via mijn rechteroog, wat wel af en toe problemen gaf met het inschatten van 'diepte' (afstand van penseel tot het doek bijvoorbeeld), maar alles bij elkaar valt het nog mee.

En ik zal me de eerstvolgende weken geen zorgen hoeven te maken over 'wat te schilderen', want een stuk of acht doeken met magere grondingslaag en houtskoolschets staan te wachten op verf en kwast.


  • Doek 1 staat in mijn thuisatelier te wachten op verdere initiatieven. Het meet 140 cm bij 100 cm. Voorbije zaterdag ben ik er aan begonnen in kasteel Meylandt ...
  • Doek 2, ter bescherming verborgen onder een oud papieren tafellaken, wordt een schildering in de stijl van 'Ravage' en 'Debacle' zie vorig bericht)en bestaat uit 2 doeken van 80 cm bij 120 cm.
  • Doek 3 heb ik ondertussen afgewerkt (zie verder). Het was de 23e schildering van dit academiejaar.
  • Met doek 4 ben ik nu reeds enkele dagen bezig, en het zal nog wel enkele dagen vergen vooraleer dit klaar is. Het meet 140 cm bij 100 cm.
  • Doek 5 heeft enkel de magere grondingslaag gekregen, en wacht op wat komen gaat.
  • En verder staan er nog wel enkele doeken met houtskoolschets te wachten in mijn thuisatelier en ook in kasteel Meylandt.
    Ik kan nog wel even verder zeker?



'Veduta' ('Vista')
Olieverf op doek (Oil on canvas)
120 cm x 80 cm (47.24 in x 31.5 in)
4 april 2014 (Apr 4, 2014)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten