vrijdag 25 april 2014

143 | PERIKELEN ... KIEZEN VOOR KUNST ...

Perikelen

Het was een vermoeiende dag, eergisteren, woensdag 23 april 2014, met in de voormiddag een consultatie in Gasthuisberg op de afdeling 'neurologie', in verband met de nu reeds jaren aanslepende spierzwakte, spierpijnen en spierkrampen. Deze afspraak was telefonisch vastgelegd, maar ter plaatse bleek ik geboekt te staan op 'neurochirurgie' in plaats van op 'neuromusculaire aandoeningen'. Het gesprek met de arts was nochtans zeer constructief, maar mijn probleem behoorde niet echt tot zijn specifieke vakgebied ... dus dan maar een nieuwe afspraak ... dat werd dan midden juli ... verdomme ...

En in de namiddag was er dan nog het jaarlijks consult op de afdeling 'nefrologie' (= het onderdeel van de interne geneeskunde dat zich bezig houdt met nieraandoeningen) bij Prof. Dr. Evenepoel. Omwille van mijn spierproblemen en mijn belabberde fysieke conditie had ik bij de huisarts een bloedcontrole laten uitvoeren, waarvan ik de resultaten aan de prof kon voorleggen. En na 'hematologie' bleek nu ook 'nefrologie' de resultaten zeer bevredigend te vinden, wat echter niet strookte met wat ik in de praktijk letterlijk aan den lijve ondervond en nog steeds ondervindt. Wel positief was het te vernemen dat de nierfunctie stabiel is gebleven. De classificatie ervan is de laatste jaren ongewijzigd gebleven, namelijk matig (voor de classificatie van de mate van verminderde nierfunctie kunnen volgende waarden worden gehanteerd : normaal - mild - matig - ernstig - eindstadium).

Ja, en dan die vermoeidheid, die spierproblemen, die onvastheid te been, die problemen met zien en horen, die flinterdunne en zeer kwetsbare huid, ... Tja, het is het resultaat van een complexe optelsom van o.a. Crohn, Addison, CML, nierinsufficiëntie, serosa centralis, een zestal operaties sinds 2002, de tientallen soorten medicatie van de voorbije decennia en waarvan momenteel vooral cortisonen zorgen voor serieuze problemen, en ja, ik zal het moeten toegeven, de leeftijd zal er er ook wel voor iets tussen zitten ...

Toen enkele maanden geleden op de raadpleging van 'hematologie' de arts van dienst de resultaten van het bloedonderzoek positief beoordeelde, met o.a. een hemoglobine die dankzij de 'aranesp 20µg' (epo) zeer geleidelijk steeg in de richting van een normale waarde, en ik repliceerde met te zeggen dat dit helemaal niet overeen kwam met hoe ik mij lichamelijk voelde, namelijk als een wrak, toen liet deze arts in het gesprek het woord 'aanvaarden' vallen. En hij had gelijk. Maar het is verdomd moeilijk!

Kiezen voor kunst


"IK KIES VOOR KUNST"

Schilderen

En morgen, zaterdag, hoop ik in het kasteel aan schildering 26 te beginnen. Het wordt wederom een werk van 160 cm bij 120 cm, bestaande uit 2 doeken van 80 cm bij 120 cm. Dit heeft o.a. te maken met de transportmogelijkheden ... Ik kijk er naar uit ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten