maandag 6 juni 2016

177 | FRUSTRATIES --> SCHILDERING 17 : ' I.A.M. '

Op dehomepagina van mijn Cobalusblog staat rechts bvenaan het volgende tekstje : ' SCHOONHEID LAAT ZICH PAS ONTSLUIEREN DOOR OGEN DIE GEWEEND HEBBEN '('Beauty can be easily unveiled just by eyes that have wept').

In alle eerlijkheid denk ik te mogen zeggen dat ik nog nooit zoveel geweend heb als de laatste jaren. Ja, ik weet het, sommigen uit mijn kennissenkring zijn van oordeel dat ik teveel persoonlijk in mijn blog naar buiten breng. Maar dit werkt bevrijdend, en ik ben er zeker van dat er zo nog honderden, ja duizenden, zijn die vaak in stilte, en onzichtbaar voor de buitenwereld, wenen, omdat hun draagkracht ongelooflijk zwaar op de proef wordt gesteld, en ook die van hun partners ... niet te onderschatten ... En in de buitenwereld stuit men dan vaak op onbegrip en soms zelfs verwijten ...

Tot nu toe hebben begrippen zoals 'SCHOONHEID', 'ESTHETISCH GENIETEN'en 'CREATIVITEIT'altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Het intens kunnen genieten van de natuur en van de beeldaspecten in de kunst, heeft altijd al het leven gekruid. Maar sinds enkele maanden zijn mijn ogen zo sterk verslechterd dat ik met de grootste moeite teksten kan lezen op display's, computerschermen en kranten. En dan zijns er nog de steeds erger wordende rugpijnen. En de vele vermoeiende trips naar Leuven. Het is moeilijk om nog ergens de energie te vinden om te schilderen. En toch ...

Vandaag, maandag 6 juni 2016, heb ik schildering 17 van dit academiejaar gemaakt : de neerslag van wie ik momenteel ben, met al mijn frustraties omwille van o.a. de gesel van de algemene spierzwakte en de lage rugpijn, en ook omwille van de achteruitgang van mijn 'zien'.Dit komt mijn schilderen niet ten goede ... of toch, misschien kan juist deze zwakte door zijn ruwheid, onnauwkeurigheid, snelheid, improvisatie, ... als een andere sterkte beschouwd worden.


' I.A.M. '
Olieverf op doek (Oil on Canvas)
6 juni 2016 (June 6, 2016)


Nog enkele details :

   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten