maandag 23 mei 2011

039 | JOHAN DE WESPENMAN ... 'ABSTRACT-54' of 'WESP' ...

Vorige week ben ik nog maar eens naar Gasthuisberg, naar 'hematologie' geweest. Het was het 14e ziekenhuisbezoek van dit jaar 2011. Het golvende Hageland toonde zich van zijn mooiste kant.

De leukemie (CML) was nog steeds onder controle. Maar de 'hemoglobine'(met een Hemoglobine bepaling (Hb) wordt beoordeeld of er voldoende rode bloedcellen in het bloed aanwezig zijn) stond op 9,7 wat relatief laag was. Dit is al jaren zo. En onderzoek heeft nu aangetoond dat mijn nieren te weinig 'epo' (erytropoëtine, ofwel EPO, is het hormoon dat de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. EPO wordt gemaakt door de nieren. Als de nieren niet werken, ontstaat er dus een tekort aan EPO in het lichaam. Daardoor bevat het bloed te weinig rode bloedcellen. Gezonde rode bloedcellen vervoeren zuurstof door het lichaam. Als het bloed te weinig rode bloedcellen bevat, krijgt het lichaam dus niet voldoende zuurstof. De patiënt krijgt dan anemie of bloedarmoede. Dan kan toediening van kunstmatige EPO helpen) maken.
Vandaar dat ik groen licht kreeg om 'epo' toegediend te krijgen. En vorige vrijdag heb ik mijn eerste injectie 'aranesp 40' gehad. Effecten zouden pas na 4 tot 6 weken merkbaar zijn. Geduld dus. En natuurlijk heb ik 'aranesp' gegoogeld. En wie kwam ik daar vele malen tegen? ... Ja, juist. De Leeuw van Vlaanderen, Johan Museeuw, die het in zijn telefoongesprekken met zijn veearts telkens had over 'wespen', waarmee hij bedoelde 'aranesp' ... en toen werd ik kwaad ...

Les 61 van maandag 23 mei 2011

Omdat mijn voorraad doeken met een eerste magere laag fel was geslonken, heb ik eerst drie nieuwe doeken van 80 cm bij 100 cm een eerste laag gegeven. Op de afbeelding hiernaast zie je nog het fiasco van vorige les. Dat laatste heb ik maar opzij gezet. Misschien gebruik ik het later nog eens als onderschildering voor iets nieuws.

Vervolgens heb ik in mijn verzameling favorieten gezocht naar een geschikte kapstok, op een doek van 60 cm bij 80 cm met enkele houtskoollijnen een vlugge schets geplaatst, op mijn palet een aantal kleuren uit tubes geperst, begonnen met kleuren mengen en dan gestart met 'abstract-54'.
Dit werk is nog niet af. Misschien dat ik donderdag nog met rood of zelfs oranje verder ga werken. Afwachten.
Het voorlopige resultaat heeft mij echter wel een andere geschikte titel voor deze schildering opgeleverd. Een titel die, en dat is toeval, helemaal kadert in hetgeen ik in het begin van dit bericht heb geschreven. En deze titel is wesp.

' w e s p '

Geen opmerkingen:

Een reactie posten