dinsdag 31 mei 2011

040 | RAIN, RAIN, BEAUTIFUL RAIN ... 'ABSTRACT-54' + ...'55' + ...'56' ...

Sorry voor de laattijdigheid van dit bericht. Maar sinds ik, dankzij 'hydrocortisone', terug wat meer spierkracht en vooral wat meer energie heb, amuseer ik me enorm met in en om het huis te klussen : schuren, schilderen, plamuren, ramen, deuren, muren, behangen, ... Dit na jaren opnieuw kunnen, doet me enorm genieten ... Gisteren namiddag ben ik dan achter mijn pc gaan zitten en heb ik alvast de titel van dit bericht getypt en opgeslagen, terwijl buiten een malse regen de omgeving zegende. Deze regen verfriste en deed de aarde aangenaam geuren. Ik moest denken aan 'Rain, rain, beautiful rain' van Ladysmith Black Mambazo. Heerlijk ... Verder dan de titel, en wat gemijmer kwam ik niet ... maar vandaag moet het lukken!

Les 62 van donderdag 26 mei 2011

De bedoeling was schildering 'abstract-54'(de wesp) af te werken, en daarna ofwel 'abstract-53'(rode vlag), die miskleun van les 59, te gebruiken als onderschildering voor een nieuw werkstuk, ofwel op een nieuw doek te beginnen.
De afwerking van 'De Wesp' verliep vlot, onder het moto 'we zien wel wat er van komt'. Het resultaat was nogal rijk aan kleur, terwijl ik meestal niet zo uitbundig met kleuren omspring. Het was wennen. Maar het mocht er zijn.

'abstract-54'/'De Wesp'

En toen heb ik, na enige aarzeling, toch maar de miskleun 'Rode Vlag' op de schildersezel geplaatst, en er met houtskool een ruwe schets opgezet geïnspireerd op dezelfde kapstok als voor 'De Wesp' was gebruikt. En toen ben ik maar begonnen met schilderen, hoofdzakelijk gebruik makend van de kleuren die nog op mijn palet lagen van de vorige schildering met o.a. tonen van geel, blauw, oker, wit, ... die uiteindelijk een compositie opleverden van zachte groenen ... terwijl hier en daar delen van de onderschildering zichtbaar bleven. In mijn ogen is dit een juweel geworden.
Bij dezen is 'abstract-53'/'Rode Vlag' verdwenen om plaats te maken voor 'abstract-55'/'Metamorfose'. En wederom is het gezegde 'De bloem is de lachende oogopslag van de ruïne' bevestigd geworden.

'abstract-55'/'Metamorfose'

   Wanneer je 'De Wesp' en 'Metamorfose' naast elkaar plaatst, zie je misschien dat voor beide dezelfde inspiratiebron is gebruikt : het zijn variaties op eenzelfde kapstok.

Les 63 van maandag 30 mei 2011

De tropische temperaturen van rond de 30° celsius waren voor velen blijkbaar een beetje van het goede teveel, want het was zeer rustig in kasteel Meylandt. Ik had nog zo'n schildering, die ik niet goed vond, meegebracht om eventueel te overschilderen met iets nieuws. Maar toch ben ik maar met een nieuw doek begonnen. En het resultaat was bevredigend.

'abstract-56'/'Laika'

1 opmerking:

  1. Zal ik eens wat vertellen! Ik vind "De Wesp" zo geslaagd dat ik ze wel aan mijn muur zou willen!

    Warme groetjes,
    CC

    BeantwoordenVerwijderen