vrijdag 13 mei 2011

037 | 'ABSTRAC-51' ... COBRA OLIEVERF ... 'ABSTRACT-52' ...

Les 55 van maandag 2 mei 2011

De confrontatie met de schildering van vorige les, 'abstract-e-50', was niet echt een blij weerzien. Het gebeurt wel eens meer dat ik moet wennen aan een schildering, en dat deze me, na een tijdje uit het zicht verdwenen te zijn, later verrast in positieve zin. Maar dat was nu niet zo. Het had iets chaotisch. Ik miste een structuur. Enfin, ik heb het maar opgeborgen. Misschien herwerk ik het later nog wel eens.

In de bergruimte van het atelier in kasteel Meylandt had ik nog een doek staan van 80 cm bij 100 cm met een eerste magere laag marsviolet. En in mijn map met kapstokken/inspirerende foto's/... nog even gaan zoeken naar een geschikte startblok, dan met enkele houtskoollijnen een structuur opgezet, en ik was vertrokken.
Het resultaat tegen het einde van die namiddag schonk me opnieuw voldoening, alhoewel er nog wel enkele details aan toegevoegd/verbeterd moeten worden. Maar dat is voor een van de volgende lessen.

'abstract-51'

Les 56 van donderdag 5 mei 2011 heb ik noodgedwongen geruild met een uitstapje naar Gasthuisberg, ditmaal naar 'Fysische geneeskunde'.

Les 57 van maandag 9 mei 2011

Die namiddag is er in de academie een mevrouw, vanuit het verre Apeldoorn, tekst en uitleg en demonstraties komen geven over de waterverdunbare olieverf 'Cobra', een product van de Talens-fabrieken.


Het was allemaal zeer interessant, en het leek alsof er bijna geen verschil was tussen het werken met olieverf die met terpentijn werd verdund en olieverf die met water werd verdund, behalve natuurlijk het aspect reukhinder/gezondheid/milieu. Ik had vorig jaar 'H2Oil' (=voorloper van de verf Cobra) al eens getest, en dat was me echt tegengevallen. En wanneer ik na de pauze met de collega's ben gaan praten die de waterverdunbare verf uitprobeerden, kreeg ik meestal de reactie dat het gedrag van de verf anders was dan wanneer olieverf met terpentijn werd verdund. Ja, dat had ik ook reeds ondervonden. En toch wil ik in de toekomst nog eens ernstig proberen met die waterverdunbare verf te gaan werken, omdat ik dan thuis kan gaan schilderen zonder risico's voor gezondheid en milieu.

Les 58 van donderdag 12 mei 2011

Dit was nog eens een heerlijke vruchtbare namiddag met een nieuwe schildering 'abstract-52' als resultaat. En het eigenaardige is misschien dat ik voor dit werk dezelfde inspiratie/kapstok gebruikt heb als voor 'abstract-e-49'. Behalve in het kleurgebruik, zijn het twee verschillende schilderingen geworden.

'abstract-52'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten