dinsdag 15 november 2011

054 | :-) SPELEN MET PERSPECTIEF ...

Op weg naar Meylandt ondervond ik het voor de zoveelste keer. Ik voelde me de enige autobestuurder die zich probeerde aan de snelheidsbeperkingen te houden. Dat probeer ik trouwens altijd. En dan bekruipt me soms een gevoel van eenzaamheid, een don-quichot-gevoel. 70, 50, 30 ... ik houd me eraan ... en gegarandeerd wordt ik dan voorbij gestoken door ongeduldigen die er eigen interpretaties van verkeersregels op na houden. Ja, akkoord, wanneer je gepensioneerd bent en probeert te leven zonder deadlines, en dan ook nog eens met zo'n tweedehands klein peugeootje rijdt, dan is het misschien gemakkelijker. Maar toch ...

Les 20 van maandag 14 november 2011

De zon was weer van de partij toen ik arriveerde aan kasteel Meylandt.
De voorbije jaren aan de academie had ik meer dan 100 werkjes gemaakt, bijna allemaal geschilderd op goedkope doeken.

Voor deze 20e les had ik 2 degelijke doeken van 70 cm bij 90 cm meegebracht om ze een eerste magere egale laag te geven.

En daarna heb ik opnieuw zo'n goedkoop doek van 100 cm bij 80 cm genomen om er een nieuwe schildering op te beginnen. Deze keer zou ik mij laten inspireren door één van mijn flickr-favorieten : een foto met perspectief. En misschien was het ook wel het zien van de laatste werken van Herman die mij inspireerden. Niet dat het mijn bedoeling was om ook zoiets te gaan schilderen, want daar kan ik in de verste verten niet aan tippen, aan die pareltjes ...

Ik heb rustig de tijd genomen om het werk op te bouwen. Wat me momenteel stoort is het feit dat het nogal expliciet verwijst naar concrete werkelijkheid, en daar heb ik steeds problemen mee. Hopelijk kan ik donderdag aanwezig zijn om verder aan deze schildering te werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten