donderdag 17 november 2011

055 | SCHILDERING 10 : 'ABSTRACT-68' OF 'ORANJE SCHUIFAF' ...

Les 21 van donderdag 17 november 2011

Wat een tijdje geleden nog fris groen oogde, was nu bedekt met ontelbare bladeren in ontelbare kleurschakeringen. Dit tapijt van warme aardkleuren omsingelde het kasteel en maakte het deelgenoot aan de herfst. Zou het toeval zijn dat ik juist nu in mijn laatste schildering voor het eerst oranje heb gebruikt?

De afwerking van mijn tiende schildering van dit schooljaar nam niet zo heel veel tijd in beslag. Ik opteerde voor een contrastkleur, een niet te fel blauw dat ietsjes naar het blauwgrijze overhelde, met de bedoeling diepte/ruimte te creëren en het complex van vlakken en volumes los te maken. En dit kon nog sterker door bovenaan in de schildering de blauwe kleur te herhalen. Dit laatste adviseerde Herman. Fantastisch welk een invloed zo'n kleine ingreep kan hebben op het geheel.

'abstract-68' of 'Oranje Schuifaf'


En nog een paar leuke details :

   

1 opmerking:

  1. Deze "Oranje Schuifaf" bevalt mij heel erg.
    Ik zou het betitelen als "(Zuiderse) Stad aan het water".

    Fijn vind ik ook dat je oranje als kleur hebt ontdekt, voor mij zijn geel/oranje-tinten al jaren favoriete kleuren.

    Warm getinte groeten!
    CC

    BeantwoordenVerwijderen