dinsdag 11 januari 2011

023 | HET DEED DEUGD ... SCHILDEREN IN MEYLANDT ...

Mijn opname in Gasthuisberg van 16 tot 23 december heeft dan uiteindelijk toch resultaat opgeleverd. De meeste klachten die ik het laatste jaar (en misschien wel langer) had, bleken perfect te passen in het ziektebeeld 'ziekte van Addisson', een zeldzame ziekte veroorzaakt door een tekort aan aldosteron, cortisol en androgenen, die onvoldoende aangemaakt worden door de bijnierschors. Tijdens mijn opname heeft een coloscopie ook duidelijk gemaakt dat de behandeling van 'Crohn' met 'Humira' goede resultaten heeft opgeleverd, want de ontstekingen waarmee een anderhalf jaar geleden 30 cm van het colon bezaaid was, waren bijna verdwenen. En ik die dacht dat Crohn oorzaak zou zijn van al mijn ongemakken van de laatste tijd. Ik ben opgelucht dat er nu wat duidelijkheid is gekomen. En mijn lijstje van serieuze ziekten is wederom wat langer geworden.
Sinds ik gestart ben met de behandeling van 'Addison' met 'hydrocortisone' is mijn algemene toestand wat verbeterd. Een poging om de dagelijkse hoeveelheid hydrocortisone te verminderen bracht echter de klachten terug. Vandaar dat ik sinds gisteren opnieuw dagelijks de oorspronkelijke dosering neem.

Les 31 van maandag 10 januari 2011

Het licht en het beetje warmte dat de voorjaarszon gaf toen ik op weg was naar kasteel Meylandt, was hartverwarmend. Het gaf dadelijk een opgewekt gevoel. Dit was alvast een goed begin van de academische activiteiten in 2011.
Na de traditionele uitwisseling van nieuwjaarswensen ben ik begonnen met twee doeken van 80 cm bij 100 cm te voorzien van een lichtgrijze neutrale magere eerste laag. Kwestie van mijn voorraad wat aan te vullen zodat ik steeds kan beginnen schilderen als de nood hoog is.

Ik had nog een doek staan waarop ik enkele maanden geleden met houtskool een schets had gemaakt. En ik besloot dit doek te gaan beschilderen. En het lukte aardig, en het deed me deugd. Het leek een eeuwigheid geleden dat ik nog eens de volle namiddag geschilderd had. Volgende donderdag ga ik verder werken aan dit doek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten