vrijdag 28 januari 2011

026 | LESSEN 35 EN 36 ...NOGAL PRODUCTIEF ...

Les 35 van maandag 24 januari 2011

Deze vijfendertigste les van mijn derde schooljaar aan de academie heeft wederom een zeer vruchtbare namiddag opgeleverd. Eerst heb ik 'abstract-e-38' van vorige les terug op de ezel geplaatst en de krop-achtige vorm wat bijgewerkt met wat warmere kleurtonen en er iets meer licht en schaduw in aangebracht, en daarna heb ik een nieuw doek genomen met de intentie 'abstract-e-39' te gaan schilderen.


Kapstok voor deze schildering was een foto die ik op het internet had gevonden en die me aansprak door de sterke compositie en het sterke spel van de verschillende beeldaspecten (contrast, kleur, vorm, ritme, beweging, ...).
Op de neutrale eerste magere grijze laag waarmee het doek geprepareerd was heb ik dan eerst met houtskool een snelle compositie-schets gemaakt, om daarna de foto weg te steken en van de schets mijn eigen schildering te maken. En ik denk wel dat dit me aardig is gelukt, toch?

'abstract-e-39'

Les 36 van donderdag 27 januari 2011

Omstandigheden hadden ervoor gezorgd dat ik voor deze les geen concrete plannen had gemaakt. Omdat mijn met een magere grondingslaag geprepareerde doeken op waren, ben ik dan maar begonnen met de laatste drie doeken van 80cm bij 100cm een magere eerste laag te geven. En toen die na een half uurtje ongeveer droog waren, heb ik het doek met de okerkleurige achtergrond genomen om er 'abstract-e-40' op te schilderen. En tegen het einde van de namiddag was de schildering zo goed als klaar. Herman maakte er mij attent op dat het rechtse beige vlak misschien beter de blauwgrijze kleur (zoals verticaal centraal) zou krijgen. En gelijk had hij. Het zou het geheel evenwichtiger maken. Dat is dan voor volgende week waarschijnlijk.

'abstract-e-40'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten