vrijdag 1 oktober 2010

008 | DRIELUIK 'ABSTRACT-E-26,27 EN 28' ... EN NU IETS ANDERS, EEN LANDSCHAP ...



Les 8 van maandag 27 september 2010

Voor vele van mijn schilderingen haal ik inspiratie uit foto's die ik vind in kranten, tijdschriften en op het www. Het zijn foto's die ik selecteer op basis van hun beeldaspecten, dus niet van hun inhoudelijke voorstelling. Op het canvas zet ik dan met houtskool een snelle schets, en van het ogenblik dat ik met olieverf begin wordt de foto bijzaak en primeert de min of meer abstracte compositie.
Zo heb ik vorig schooljaar schildering 'abstract-e-5' gemaakt waarvoor ik vertrokken ben van een foto van een vrachtwagenkerkhof.
Vandaag zou ik beginnen aan een nieuwe schildering 'abstract-e-28', waarvoor ik dezelfde foto zou gaan gebruiken als vertrekpunt. Het resultaat op het einde van deze achtste les was behoorlijk, maar toch vond ik het niet echt goed. Misschien was het wat te druk en ontbrak ergens een rustpunt? Volgende les eens aan Herman vragen.


.........



      
foto autokerkhof        'abstract-e-5'            'abstract-e-28'

Les 9 van donderdag 30 september 2010


Op aanwijzing van Herman heb ik in 'abstract-e-28' een groot vlak aangebracht dat de compositie tot rust bracht.


'abstract-e-28'

Nu een mooi drieluik is voltooid wordt het tijd nog eens iets anders te schilderen, een abstract landschap bijvoorbeeld. Ook nu vormt een foto het vertrekpunt van een schildering, 'abstract-e-29' of 'landschap 13'. Volgende les werk ik verder aan deze schildering.

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten