vrijdag 29 oktober 2010

014 | UPS & DOWNS ... MISSCHIEN EEN PAUZE INLASSEN ...

Les 17 van donderdag 28 oktober 2010

De aan deze 17e les voorafgaande nacht was zwaar geweest. Blijkbaar doen de injecties hun werk in het stimuleren tot aanmaak van cortisol in de bijnierschors, want de herkenbare neveneffecten van o.a. Medrol (= synthetische variant) zorgden, net als enkele maanden geleden voor slapeloze nachten en een opgejaagd gevoel. 's Nachts wakker worden, niet meer kunnen slapen, dan de vaatwasser maar leeghalen, dan een machieneke was draaien, nog maar eens proberen te slapen, dan omstreeks 5.00 uur toch maar gaan ontbijten, ... en dan in de namiddag naar de academie.

Enkel de twee uren voor de pauze ben ik actief met schilderen bezig kunnen zijn. De nachtelijke escapades van bijna een half etmaal geleden wogen serieus door, zodat ik na de pauze vervroegd ben beginnen opruimen. Ik voelde met uitgeput, met pijnlijke gezwollen voeten en benen. Achteraf was ik opgelucht zonder kleerscheuren terug thuis geraakt te zijn.

En voor de pauze? Eerst heb ik twee maagdelijke doeken van 80 cm bij 100 cm een egale magere neutraal grijze laag gegeven. Terwijl deze konden drogen heb ik op een derde doek een detail uit de schildering 'Landschap' van een tijdje geleden, uitvergroot op formaat 80 cm bij 100 cm. Het is een eerste opzet geworden. Er is nog werk aan de winkel. Ik ben er wel nog niet uit of ik het werk verticaal of horizontaal zou gaan afwerken.
En over de schildering van vorige les, 'Leven', viel ook nog iets te zeggen. Herman was van oordeel dat het geheel te vlak was. De kleurtonen lagen te dicht bij elkaar. Er mocht iets meer leven/contrast in de schildering komen. Ik kon me daar volledig in vinden en zal later proberen dit voorlopige resultaat te verbeteren.

Terwijl ik dit bericht schrijf heb ik wederom een slapeloze nacht achter de rug. En gisteren bij thuiskomst en ook 's avonds nog voelde ik me behalve vermoeid, ook nog ziek/misselijk, naar alle waarschijnlijkheid t.g.v. de terpentijnlucht in de academie en in mijn autootje. Vorig jaar heb ik daar ook regelmatig last van gehad. Maar toen ging dat vlugger voorbij. Nu is mijn algemene toestand toch wel wat minder, en gisterenavond zat het me erg hoog. Even dacht ik dat ik de academie zou moeten gaan opgeven. En later besefte ik dat de pauze van enkele weken (herfstvakantie en 11 november) misschien de mogelijkheid zullen bieden tot herstel en rust. De kuur met die spuitjes is dan ook achter de rug.

En de voorbije nacht, tijdens die slapeloze uren ben ik er ook over gaan denken of ik voor het thuis schilderen niet beter zou gaan proberen over te schakelen naar het gebruik van olieverf op waterbasis. Ik heb er schrik van, want ik heb het al eens geprobeerd en dat viel dik tegen, alsof de materie olieverf zich totaal anders gedroeg. En toch zal dit misschien mijn enige optie worden. En ga dan ook zoeken naar info en naar een nederlandstalige handleiding of boek over het werken met olieverf op waterbasis. Iemand suggesties?

Even terzijde. Bij het 'googelen' van de medicatie die ik geïnjecteerd krijg, 'Synacthen Depot', kwam ik terecht op dit forum. Verbijsterend wat je daar allemaal vindt. Ik zou zeggen : lang leve de niet prestatiegerichte recreatiesport!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten