dinsdag 31 januari 2012

064 | 'DROOM VREDE 3' ... EN DAN OPNIEUW DE DRAAD OPNEMEN VAN VOORHEEN ...

Les 37 van donderdag 26 januari 2012 zou ik enkel nog flarden tekst gaan toevoegen aan de schildering 'Droom Vrede 3' in lichte oker- en olijfkleurige unciaalletters, geschreven met een plat penseel. En zo gezegd, zo gedaan. Daar was ik enkele uurtjes zoet mee.

Voor de geïnteresseerden :

De stukjes tekst (in okergroene kleur :'IN VREDE HAALT DE WERELD DIEP ADEM MET AL ZIJN DROMEN', en in grijszwarte kleur : 'VREDE IS DE DROOM VAN EEN MOEDER * WOORDEN VAN LIEFDE ONDER DE BOMEN') komen uit een gedicht van Yannis Ritsos, geschreven in januari 1953. Dit gedicht kwam op zijn beurt uit 'Griekenland vrij!' door F.G. van Hasselt e.a. Ik meen me te herinneren dat ik het in mijn collegetijd uit het tijdschrift 'Reflector' heb geknipt, tijdschrift dat trouwens nog steeds blijkt te bestaan.

Het lettertype 'Unciaal' begon zich te vormen vanaf de 1e eeuw na Christus, bereikte zijn hoogtepunt omstreeks de 5e eeuw, en werd nog eeuwen lang vooral voor kerkelijke teksten aangewend. Het is gebaseerd op cirkel en vierkant, en doet sterk denken aan byzantijnse en romaanse bouwkunst. De unciaalstijl die ikzelf graag schrijf is een interpretatie van de Britse kalligraaf Charles Pearce.

Het schrijven zelf deed ik met een plat penseel en met terpentijn verdunde olieverf. Ter illustratie toont de video hieronder een meer bedrevener hand dan de mijne.



Wil je nog meer weten over kalligrafie? Sinds februari 2003 heb ik een website over kalligrafie online geplaatst : users.skynet.be/kalligrafie.andreas/index.htm. Tot nu zijn er reeds meer dan 176.928 bezoekers over de vloer gekomen. Kom gerust een kijkje nemen!

Terug naar het schilderen. Met het eindresultaat van de 19e schildering van dit schooljaar 'Droom Vrede 3' sluit ik dit hoofdstukje kalligrafie af, om vanaf volgende les opnieuw terug te keren naar de meer abstracte komposities van kleur en vorm ...

'Droom Vrede 3'

Les 38 van maandag 30 januari 2012


De eerste sneeuw! Dit was het uitzicht vanuit het atelier van het kasteel.
Ik had me voorgenomen tijdens deze les enkele nieuwe doeken te voorzien van een eerste magere laag van, met het nieuwe product 'Zest-it' verdunde, olieverf. Op zich gaf dit geen problemen. Het enige probleem was de toch wel lange droogtijd. Terwijl ik met de klassieke terpentijn na een half uurtje met een volgende laag/schildering kon beginnen, was dat nu niet mogelijk. Ik zal er mij moeten bij neerleggen dat verder schilderen voor een volgende dag zal zijn. En dit was een tegenvaller, vooral omdat ik de laatste jaren gewoon was om in zeer dunne lagen te werken, nogal snel achter elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten