dinsdag 20 september 2011

047 | SCHILDERING 4 : 'ABSTRACT-62' OF 'KLIP' ...

Les 6 van maandag 19 september 2011

Toen ik gisteren in een gezapig tempo met m'n kleine peugeotje naar kasteel Meymandt reed, overal de 70, 50 en 30 km/uur snelheidsbeperking keurig navolgend tot ergernis van vele autobestuurders achter mij, liet nog niets vermoeden dat deze zesde les 'schilderen' anders zou worden dan al de andere. Bij aankomst vernam ik het trieste nieuws dat collega-schilder Jef was overleden. Dat kwam hard aan. Dat deze immer minzame, optimistische, vriendelijke, creatieve man, die altijd tijd had voor een babbeltje, er niet meer zou zijn, dat woog zwaar op deze namiddag.
Ondertussen is in 'Muze' de tentoonstelling van kunstkring Filokalia geopend als eerbetoon aan Jef.

Ik wist niet of het schilderen me zou lukken deze namiddag. Op voorhand had ik al gekozen om opnieuw op een groter formaat te gaan werken, 80 cm bij 100 cm. Het doek met de eerste magere egale verflaag en de houtskoolschets als kapstok, wachtte reeds enkele weken om met kleur en vorm bewerkt te worden. Zoals bij m'n eerste werk van dit schooljaar koos ik er ook nu voor om twee families van kleuren tegen elkaar uit te spelen : de groenen en de roden.
Tijdens het schilderen gingen m'n gedachten regelmatig naar Jef. Het lukte me toch om deze schildering af te maken, onder voorbehoud, want eerst nog met Herman bespreken, donderdag. Ik heb het nogal ondervonden dat ik soms zo in m'n schildering kan bezig zijn dat ik echt afgesloten ben van alles daarbuiten. Zonder dit 'opgaan in de schildering' zou het waarschijnlijk niet gelukt zijn deze namiddag.

'abstract-62' of 'klip'


Enkele details :

Geen opmerkingen:

Een reactie posten