zaterdag 3 september 2011

043 | EINDELIJK ... ACADEMIE ... MEYLANDT ... SCHILDEREN ...

Het voorbije half jaar is voor mij een periode geweest van heropstanding, van verrijzenis. Opnieuw de energie en de uithouding hebben om dingen te doen die je de laatste jaren niet meer hebt kunnen doen omdat je verzwakt was, dat deed enorm deugd. Terug min of meer normaal een trap kunnen oplopen, fietstochten maken, in en rond het huis klussen ... dit was echt genieten! En of ik geklust heb : 4 nieuwe deuren schuren en 2 verflagen, 4 nieuwe ramen schuren en 2 verflagen, 60 m² plafond primer en 2 verflagen, 110 m² muur met glasvezel behangen en 2 verflagen, 20 m² tapijt leggen, plafondspotjes plaatsen, de tuin onderhouden, ... en eerlijk, bij momenten met vochtige ogen, beseffend dat ik dit allemaal opnieuw kon, weliswaar op het gemakske en zonder deadlines ... echt genieten was het, en nog.

De ommekeer kwam er toen na de ontdekking, in december van vorig jaar, dat ik de 'ziekte van Addison' had, ik vanaf januari 'hydrocortisone' ben beginnen innemen. Na enkele weken heb ik toen letterlijk de energie stilaan in mij voelen terugkomen. En toen in februari dan ook nog mijn petekind 'Daan' geboren werd, kon het goed gevoel niet meer stuk. De maand februari 2011 zal ik mij blijvend herinneren.

Ondertussen is mijn persoonlijke apotheek dan ook nog aangevuld met 'epo' om de te lage hemoglobine/bloedarmoede terug op normaal niveau te krijgen.

Sinds begin augustus gaat het terug iets minder goed. En de verklaring hiervoor kwam gisteren toen ik een telefoon kreeg van de prof van hematologie die me onmiddellijk gerust stelde en zei dat met de CML (chronische meloïde leukemie) alles in orde was, maar dat ik een serieus ijzertekort had. Gevolg is dat er nu enkele trips naar Gasthuisberg zullen volgen om in de dagopname intraveneus 'ijzer' toegediend te krijgen.

Het zal een drukke en zware week worden met meerdere bezoeken aan Gasthuisberg met o.a. een longfoto, een echo van de nieren, een consultatie 'urologie', het infuus met 'ijzer', langs de prof van gastro-entro en diëtist, en langs dermatologie ... en als dan achteraf alles toch nog relatief goed blijkt te zijn, dan kunnen we weer verder en ons hopelijk opnieuw gaan concentreren op het schilderen ...

Les 1 van donderdag 1 september 2011

Concrete plannen had ik niet voor deze eerste les. Ik had wel vier blanke doeken meegenomen. En de voorbije week had ik op het internet nog meerdere uren rondgesurft on de flickrsite om geschikte foto's te zoeken die mij raakten omwille van hun beeldaspecten, en die ik kon gebruiken als kapstokken voor nieuwe schilderingen.










Kasteel Meylandt lag er wederom vredig bij tussen het zonovergoten groen. Het werd een namiddag met een zeer trage en moeilijke schilderstart, maar ook met leuke conversaties. En de vier blanke doeken hebben een eerste neutrale magere laag gekregen, en ook nog een houtskoolschets, zodat ik volgende les kan beginnen met het serieuze werk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten